1. Príprava
- auto prezujete do zimných pneumatík
- nezaškodí krátka servisná kontrola technického stavu, najmä bŕzd, svetiel, geometrie a akumulátora
- na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viacej času, aby ste sa nedostali do stresu
- ak je na aute námraza, očistite si nielen čelné sklo, ale všetky okná, tento čas môžete využiť na zahriatie motora
- jazdite pomalšie a s väčším odstupom!
2. Brzdenie
- snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora
- brzdite pozvoľna, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom
- ak sa kolesá zablokujú (okrem ABS), okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila a potom brzdite znovu a čo najplynulejšie
- pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, než aký by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.
3. Rozjazd a akcelerácia
- rozbiehajte sa čo najplynulejšie. Ak začnú kolesá preklzávať (okrem TCS), stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. V takom prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
- pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia
4. Prejazd zákrutami
- pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy!
- v zákrute udržujete plynulú rýchlosť
- ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite
Mýty o zimných pneumatikách
Mýtus 1: Sú drahé
Pravda: Cenový rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami predstavuje maximálne 5 %. Dôvodom je, že obsahujú viac prírodného kaučuku, ktorý je drahší ako syntetický.
Mýtus 2: Treba ich len na snehu
Pravda: Zimné pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy pri nízkej teplote v akýchkoľvek poveternostných podmienkach, teda aj na suchej vozovke. Používať by sa mali hneď, ako teplota klesne pod 7 °C.
Mýtus 3: Hĺbka dezénu je nepodstatná
Pravda: Čím hlbší je dezén, tým majú pneumatiky na zimných vozovkách lepšie vlastnosti. Nezávisle od legislatívy sa preto odporúča, aby zimné pneumatiky mali minimálnu hĺbku 4 mm.
Mýtus 4: Sú nepohodlné
Pravda: Pri moderných pneumatikách väčšina užívateľov nepocíti nijaké rozdiely v komforte. Dokonca aj pri vysokých rýchlostiach na suchých vozovkách sa hlučnosť zimnej pneumatiky takmer vyrovná parametrom letnej.
Mýtus 5: Nie sú pekné
Pravda: Moderné zimné pneumatiky majú príťažlivý dizajn a tiež nie je nutné nasadzovať ich len na oceľové ráfiky. Momentálne sú v ponuke aj špeciálne hliníkové ráfiky pre zimné pneumatiky.
Mýtus 6: Sú pomalé
Pravda: Moderné zimné pneumatiky sú výkonné aj počas rýchlej jazdy. Na trhu sú dokonca špeciálne vysokovýkonné zimné plášte určené až do rýchlosti 270 km/h.
Mýtus 7: SUV a 4×4 ich nepotrebujú
Pravda: Aj tieto automobily by mali byť pre vyššiu hmotnosť vybavené zimnými pneumatikami. Ani pohon všetkých štyroch kolies totiž nemusí pomôcť na snehu a ľade, ak je automobil vybavený letnými pneumatikami.
Mýtus 8: Je jedno, ako sa obujú
Pravda: Na dosiahnutie správnych jazdných vlastností je potrebné vymeniť všetky štyri pneumatiky súčasne. Optimálne je používať rovnaký typ a dezén. Použitie rozdielnych typov môže spôsobiť nečakané zmeny v správaní automobilu.