Ako jazdiť na zimných cestách

Používanie zimných pneumatík je pre mnohých motoristov už samozrejmosťou. Jazda s nimi má však svoje špecifiká, na ktoré si treba zvyknúť. Dôležité je to najmä na snehom pokrytej vozovke. Zimné pneumatiky sú taktiež obeťou rôznych nepravdivých mýtov, ktoré sa šíria medzi motoristami. Poznať pravdu je preto veľmi dôležité.

19.11.2008 06:17
Zimné pneu Foto:
Na snehu je auto so zimnými pneumatiky veľmi dobre ovládateľné.
debata

1. Príprava

  • auto prezujete do zimných pneumatík
    • nezaškodí krátka servisná kontrola technického stavu, najmä bŕzd, svetiel, geometrie a akumulátora
    • na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viacej času, aby ste sa nedostali do stresu
    • ak je na aute námraza, očistite si nielen čelné sklo, ale všetky okná, tento čas môžete využiť na zahriatie motora
    • jazdite pomalšie a s väčším odstupom!

2. Brzdenie

  • snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora
    • brzdite pozvoľna, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom
    • ak sa kolesá zablokujú (okrem ABS), okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila a potom brzdite znovu a čo najplynulejšie
    • pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, než aký by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.

3. Rozjazd a akcelerácia

  • rozbiehajte sa čo najplynulejšie. Ak začnú kolesá preklzávať (okrem TCS), stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. V takom prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
    • pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia

4. Prejazd zákrutami

  • pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy! 
    • v zákrute udržujete plynulú rýchlosť
    • ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite

Mýty o zimných pneumatikách

Mýtus 1: Sú drahé
Pravda: Cenový rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami predstavuje maximálne 5 %. Dôvodom je, že obsahujú viac prírodného kaučuku, ktorý je drahší ako syntetický.

Mýtus 2: Treba ich len na snehu
Pravda: Zimné pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy pri nízkej teplote v akýchkoľvek poveternostných podmienkach, teda aj na suchej vozovke. Používať by sa mali hneď, ako teplota klesne pod 7 °C.

Mýtus 3: Hĺbka dezénu je nepodstatná
Pravda: Čím hlbší je dezén, tým majú pneumatiky na zimných vozovkách lepšie vlastnosti. Nezávisle od legislatívy sa preto odporúča, aby zimné pneumatiky mali minimálnu hĺbku 4 mm.

Mýtus 4: Sú nepohodlné
Pravda: Pri moderných pneumatikách väčšina  užívateľov nepocíti nijaké rozdiely v komforte. Dokonca aj pri vysokých rýchlostiach na suchých vozovkách sa hlučnosť zimnej pneumatiky takmer vyrovná parametrom letnej.

Mýtus 5: Nie sú pekné
Pravda: Moderné zimné pneumatiky majú príťažlivý dizajn a tiež nie je nutné nasadzovať ich len na oceľové ráfiky. Momentálne sú v ponuke aj špeciálne hliníkové ráfiky pre zimné pneumatiky.

Mýtus 6: Sú pomalé
Pravda: Moderné zimné pneumatiky sú výkonné aj počas rýchlej jazdy. Na trhu sú dokonca špeciálne vysokovýkonné zimné plášte určené až do rýchlosti  270 km/h.

Mýtus 7: SUV a 4×4 ich nepotrebujú
Pravda: Aj tieto automobily by mali byť pre vyššiu hmotnosť vybavené zimnými pneumatikami. Ani pohon všetkých štyroch kolies totiž nemusí pomôcť na snehu a ľade, ak je automobil vybavený letnými pneumatikami.

Mýtus 8: Je jedno, ako sa obujú
Pravda:  Na dosiahnutie správnych jazdných vlastností je potrebné vymeniť všetky štyri pneumatiky súčasne. Optimálne je používať rovnaký typ a dezén. Použitie rozdielnych typov môže spôsobiť nečakané zmeny v správaní automobilu.

debata chyba
Články podľa značiek