Zimné pneumatiky sú zatiaľ nepovinne povinné

Používanie zimných pneumatík nebude ani túto zimu povinné. Nový cestný zákon však obsahuje formulku, na základe ktorej môžete od januára pri jazde na zasneženej vozovke v letnom obutí dostať mastnú pokutu. Na súvislej vrstve snehu budú totiž vodiči osobných áut povinní podľa nového cestného zákona použiť zimné pneumatiky.

21.11.2008 11:40
Zimné pneumatiky Foto:
Na snehu sa zimné pneumatiky stávajú nevyhnutnosťou.
debata

Vodič si musí uvedomiť zodpovednosť

Môže sa vám teda ľahko stať, že kým v Bratislave budete za dobrého počasia jazdiť v januári na letných pneumatikách celkom legálne, cestou, napríklad do Tatier, sa situácia zmení. Stačí aby nasnežilo a z vášho letného obutia sa stane prehrešok proti pravidlám cestnej premávky. „Nechceme vodičov strašiť, ale ak sa niekto v zime vyberie do Tatier na letných pneumatikách, je to čistá nezodpovednosť. Takýto vodič ohrozuje seba aj ostatných.  V takomto prípade budeme postupovať nekompromisne, presne v súlade s tým, čo nám umožní nový zákon.“ hovorí Milan Anjel,  riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR. „Nie všetko sa dá vtesnať do legislatívy, ale vodič si jednoducho musí zvážiť okolnosti svojej cesty. Napríklad sa v zime sa zaujímať aj o počasie,“ dodáva Anjel.

Na letných aj zákaz jazdy

Pokuta za letné pneumatiky by nemala byť vyššia ako dvetisíc korún. Na druhej strane má však polícia právo nielen pokutovať, ale aj zakázať vodičovi jazdu alebo ho odkloniť na inú trasu. V extrémnom prípade sa môže stať, že bude vodič nútený počkať na zlepšenie počasia alebo jednoducho privolať odťahovú službu a zaplatiť všetko, čo s tým súvisí.
 
Podľa Anjela absolvujú policajti v súvislosti z novým zákonom špeciálne školenie, keďže majú stále právo posudzovať vážnosť priestupku priamo na mieste. „Ak policajt posúdi, že vodič na letných pneumatikách nepredstavuje nebezpečenstvo, môže sa skončiť celý prípad len dohovorom. Netreba tiež zabúdať, že ak je vodič s postupom polície nespokojný, má dosť možností, ako sa brániť. Napríklad postúpiť prípad správnemu orgánu, kde môže preukázať, že je nevinný.“

Správna voľba je dôležitá

Čo všetko to znamená pre nás vodičov? Mali by sme si veľmi dobre zvážiť, či svoje auto prezuť, alebo nie. Zimné pneumatiky nie sú totiž zďaleka len marketingovým  tromfom predajcov autoplášťov. O prínose zimných pneumatík pre bezpečnosť niet pochybností. Riziko dopravnej nehody vzrastá v zime až šesťnásobne. Už na suchej vozovke pri nula stupňoch Celzia je brzdná dráha vozidla obutého zimnými pneumatikami kratšia minimálne o šesť percent. Na snehu a klzkom povrchu sú rozdiely ešte dramatickejšie.
 
Ako príklad môžeme uviesť, že automobil vybavený letnými pneumatikami brzdiaci z rýchlosti 30 km/h má na zľadovatenom povrchu brzdnú dráhu dlhšiu o celú štvrtinu. S klesajúcou teplotou sa rozdiely ešte zväčšujú. Letná pneumatika z mäkkej zmesi a s dezénom, ktorý nedokáže vytláčať nečistoty, sa jednoducho mení na tvrdú hmotu, neschopnú zabezpečiť potrebnú priľnavosť.

Prezúva len 20 percent vodičov

Kým v západnej Európe prezúva svoje vozidlá v zime až 50 percent motoristov, na Slovensku je to len okolo dvadsať. Podľa Vladislava Berkoviča, výkonného riaditeľa spoločnosti Mikona  Bratislava, síce prezúva autá do zimných „topánok“ aj na Slovensku čoraz viac vodičov, no platí to takmer výhradne o majiteľoch nových vozidiel, ktorí si  netrúfnu riskovať, a pre oblasti, kde je vyšší ekonomický rast. „Na dedinách a vidieku je podiel áut so zimnými pneumatikami žalostne nízky,“ dodáva Berkovič. Pritom na zimnej pneumatike majiteľ auta nijako neprerobí. Kým ich má obuté, šetrí svoje letné gumy," dodáva Berkovič.

Kedy kúpiť novú pneumatiku

Ak majú vaše letné pneumatiky hĺbku dezénu nižšiu ako zákonom požadovaných 1,6 milimetra, je nevyhnutné pneumatiku vymeniť za novú. Výrobcovia však neodporúčajú ísť s opotrebením pneumatiky až na minimálnu hĺbku dezénu, zvlášť v prípade zimných pneumatík. Taká pneumatika je síce stále funkčná, na suchej vozovke, no stráca schopnosť odvodu vody a znižuje samočistiaci efekt. To zvyšuje riziko  aquaplaningu a vzniku šmyku. Predlžuje sa tiež brzdná dráha. Zvýšená opatrnosť je preto na mieste už vtedy, keď hĺbka dezénu poklesne pod tri milimetre.

Pneumatiku treba vymeniť za novú aj v prípade ak je staršia ako štyri, či maximálne päť rokov. Nezáleží pritom, či je opotrebovaná alebo nie. Aj nepoužívaná pneumatika totiž stráca odparovaním chemikálií z gumovej zmesi pôvodnú pružnosť. Jej vlastnosti sa tak napriek dostatočnej hĺbke dezénu výrazne zhoršia.

Výhody a nevýhody zimných pneumatík

Výhody:
+ kratšia brzdná dráha
+ lepšia akcelerácia
+ lepšia smerová stabilita
+ samočistiaci efekt

Nevýhody:
- nižší kilometrový výkon
- vyššia hlučnosť

Kedy budú zimné pneumatiky povinné

Osobné vozidlá (do 3,5 tony) – ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu
Nákladné vozidlá (nad 3,5 tony) – aspoň na jednej z hnacích náprav počas celej zimy
Autobusy – počas celej zimy

Koľko stoja služby v pneuservise

Prezutie na oceľových diskoch ( s vyvážením): 600 – 700 Sk
Prezutie na hliníkových diskoch (s vyvážením): 800 – 1000 Sk
Vyvažovacie antikorové závažia: 100 Sk
Diagnostika geometrie (1 náprava): 300 Sk
Nastavenie geometrie (1 náprava): 400 Sk
Plnenie inertným plynom (1 koleso): 59 Sk

Kúpou cez internet ušetríte aj 50 percent

Predajcovia pneumatík nemajú túto tému radi, ale nemôžu poprieť, že ceny pneumatík na internete sú výrazne lacnejšie. Nejde pritom o drobné. Ušetriť môžete až 40 % ceny, nehovoriac o prípadoch, ak sú vybrané pneumatiky na internete v akcii. Tu môže predstavovať rozdiel oproti maloobchodnej cene aj viac ako 50 percent!
 
Dokumentuje to aj naše malé porovnanie cien štyroch najbežnejších rozmerov zimných pneumatík. Výhoda na strane kupujúcich cez internet predstavovala od 11,3 do 40,8 percenta a pri pneumatike ponúkanej na internete v akcii až 51 percent! „Týmto cenám nemôžeme konkurovať, no myslím, že k obchodu patria okrem tovaru aj kvalitné služby,“ hovorí Vladislav Berkovič, viceprezident spoločnosti Mikona. Podľa neho nie sú ojedinelé prípady, že zákazníci nedostali cez internetový obchod to, čo požadovali, prípadne neskôr ako mali, alebo urobili chybu pri objednávke. „To sa vám v pneuservise stať nemôže, a navyše dostanete ako zákazník aj zľavu na prezutie plášťov, prípadne ďalšie služby,“ dodáva.

Tak či tak je cena pneumatík na internete príliš veľkým lákadlom. Pre našich českých susedov dokonca natoľko, že sa v niektorých „kamenných“ pneuservisoch v Českej republike rozhodli zaviesť dvojaké ceny za prezúvanie pneumatík. Tie vyššie sú pochopiteľne určené zákazníkom, ktoré si svoje pneumatiky kúpili cez internet.

debata chyba
Články podľa značiek