Ceny v servisoch vzrástli aj o tridsať percent

Ceny áut v posledných rokoch výrazne klesli. Čo však ušetríme na kúpe auta, necháme v servise.

20.05.2010 08:27
Investícia do kvalitného servisu po zime stojí... Foto:
Investícia do kvalitného servisu po zime stojí za to.
debata

Nárast cien servisných prác vyplýva aj z rozhovoru s Jánom Matuškom, riaditeľom odboru likvidácie poistných udalosti motorových vozidiel poisťovne Generali.

Pozorujete v posledných rokoch nárast cien v autoservisoch?

Cena normohodiny v značkových i neznačkových servisoch ustavične rastie. Za posledných päť rokov sa zvýšila v priemere o 5 až 7 percent ročne, čo je za relatívne krátke obdobie zvýšenie ceny práce až o 30 percent. Ako príklad môžeme uviesť dnešnú priemernú normohodinu za opravu vozidla Škoda, ktorá je 27 eur, ale pred piatimi rokmi sa pohybovala na úrovni 20 eur.

Čo to spôsobuje?

Je to zapríčinené vyrovnávaním ceny práce so západnými štátmi Európskej únie. Ďalším dôvodom sú požiadavky importérov jednotlivých značiek zvyšovať kvalitu predaja a servisu vozidiel. Týmto sú značkoví predajcovia tlačení do vynútených investícií do svojich showroomov a servisov. Nesmieme zabúdať, že rastú aj personálne náklady. Po zaradení Slovenska do únie je čoraz drahšie udržať si kvalitný personál a školiť ho v súvislosti s napredujúcim vývojom áut.

Servis ktorých značiek je podľa vás najdrahší?

Dlhodobo je najdrahší servis prémiových značiek. Ide o BMW, Mercedes-Benz, Volvo a Audi. Nasledujú japonské značky a Volkswagen. Vozidlá značiek Škoda, Suzuki a Kia sú, naopak, z tohto pohľadu pre motoristov, ale aj poisťovne najzaujímavejšie.

V ktorých regiónoch sú najvyššie ceny za servisné práce?

Ceny prác sú naozaj odlišné nielen podľa značiek, ale aj podľa regiónov. Bratislavský a Košický kraj majú najhustejšiu sieť značkových opravcov, ale paradoxne aj najdrahšiu. Na opačnej strane pri posudzovaní cien sú servisy v Žilinskom a Banskobystric­kom kraji.

Je normálne, ak sa ceny za tú istú opravu líšia podľa regiónu aj o 100 percent?

Podľa našich skúseností sú rozdiely maximálne do 50 až 70 percent. Tento rozdiel určite nie je dobrý, ale musíme porovnávať len porovnateľné. Napríklad servis tej istej značky, s porovnateľným technologickým vybavením a veľkosťou predajného a servisného pracoviska. Keďže rozdiely v týchto ukazovateľoch sú ešte stále veľké, veľké sú aj rozdiely v cenách. Ďalším faktorom je odlišná kúpyschopnosť obyvateľstva v rôznych častiach Slovenska.

Dajú sa ceny servisných prác na Slovensku nejako porovnať so zahraničím?

Samozrejme, máme prehľad o cenách v okolitých krajinách, ako aj v krajinách Európskej únie. Východoeurópske krajiny ako Slovensko, Česko, Poľsko alebo Maďarsko sú v princípe porovnateľné, cenová hladina je však oproti západným krajinám, napríklad Rakúsku, stále o polovicu nižšia. Predpokladali by sme, že najmä pre pohraničné oblasti je servis zahraničných vozidiel samozrejmosťou, ale v skutočnosti to tak nie je. Rakúski motoristi naďalej opravujú svoje autá v Rakúsku. Pravdepodobne z dôvodu nižšej kvality služieb u nás a tiež z dôvodu určitej nedôvery.

Ako vybrať správny servis
1. Nepodliehajte predstave, že navštevovať musíte výlučne servis dílera, u ktorého ste zakúpili vaše auto.
2. Ak máte auto v záruke, musíte vykonávať všetky opravy, prehliadky, prípadne garančné opravy v autorizovaných servisoch. Inak vám padá záruka.
3. Ak máte staršie auto a neplatí vám už záruka výrobcu, môžete sa obrátiť na podstatne lacnejšie neautorizované servisy. Tie majú lacnejšiu sadzbu za normohodinu, lacnejšie náplne aj náhradné dielce.
4. Pri poistnej udalosti hradenej poisťovňou dajte prednosť zmluvnému servisu. Poisťovňa totiž garantuje kvalitu všetkých opravárenských činností a služieb ako aj primeranosť a rozsah opravy .
5. Ak platíte opravu alebo prehliadku vy, zistite si cenu za servisnú normohodinu a celkovú kalkuláciu opravy v servisoch vo vašom okolí, pokojne aj v okruhu sto kilometrov.
6. Preverte si tiež vybavenie servisu pre požadovaný druh opravy a tiež to, či servis všetky pracovné úkony vykonáva vo vlastnej dielni (napríklad aj lakovanie), alebo v subdodávke a z akého zdroja a v akej kvality nakupuje náhradné diely.
7. Pri záručných prehliadkach sa informujte, či je možné doniesť si vlastný olej, prípadne filtre. Olej totiž tvorí významnú časť ceny prehliadky a vy môžte ušetriť.
8. Ak máte možnosť, získajte referencie o kvalite servisu. Tá je najdôležitejším kritériom. Podozrivo lacný servis nemusí byť v konečnom dôsledku najlacnejší.

Na čom vás môže okrádať servis

  • výmena oleja s neúplným vypustením pôvodnej náplne
    • nedoliatie oleja na požadovanú úroveň
    • účtovanie výkonov, ktoré neboli vykonané a ktoré nie je možné skontrolovať.
    • výmena dielcov, ktoré nebolo nutné meniť
    • oprava dielcov za cenu vyššiu, než je nákup nového
    • montovanie neoriginálnych dielov v značkových autoservisoch za cenu originálnych
    • predražené sadzby za normohodinu
    • predražené ceny olejov, náplní a náhradných dielcov
    • nedodržiavanie časovej normy opravy danej výrobcom
Koľko stojí servisná normohodina (€)
Značka Model Mechanické práce Klampiarske práce Lakovacie práce
1. Škoda Fabia II 28,83 31,98 33,77
2. Renault Clio III 31,6 33,5 35,55
3. Kia Rio 22,61 32,9 32,9
4. Peugeot 207 31,5 37,1 37,5
5. Citroën C3 30 30 30
6. Toyota Yaris II 33,32 33,32 33,32
7. Fiat Grande Punto 26,1 39,27 39,27
8. Hyundai i20 22,9 41 41
9. Suzuki Swift 26,52 33,16 33,16
10. Ford Fiesta 29,75 34,51 34,51

Desatoro vo vzťahu so servisom

1. Pri odovzdávaní vozidla do servisu je nevyhnutné spísať prijímací záznam. Je to zmluva medzi spotrebiteľom a servisným strediskom, ktorá vám poslúži pri prípadnej reklamácii opravy alebo nedodržaní dohodnutých prác.

2. Zmluva musí obsahovať: druh opravy, termín opravy, cenu opravy, prípadne dovolené zvýšenie ceny opravy v percentách alebo v eurách.

3. Každé ďalšie zvýšenie ceny opravy v prípade zistenia nových skutočností by vám mal servis oznámiť ešte pred začatím opravy.

4. Servisné stredisko s vami musí dohodnúť aj cenovú kalkuláciu za vykonané práce.

5. Pred odovzdaním auta je potrebné spísať aktuálny stav motorového vozidla. Teda stav karosérie, pneumatík, množstvo pohonných hmôt v nádrži, stav tachometra, prípadne vnútorné vybavenie.

6. Ak ide o opravu niektorého konkrétneho dielca, mal by vás prijímací technik upozorniť na skutočnosť, že oprava pokazeného dielca môže byť drahšia ako výmena za nový, napríklad alternátor.

7. Ak sa počas opravy zmenia niektoré podmienky, napríklad cena alebo termín opravy, musí vám servis túto skutočnosť oznámiť. Servisný technik sa s vami dohodne na nových skutočnostiach, ktoré sa zapíšu do záznamu a vy sa rozhodnete, či dáte súhlas, alebo nie.

8. Pri preberaní auta zo servisu si dobre overte, či boli splnené všetky podmienky uvedené v zmluve.
Ak bol menený niektorý dielec alebo súčiastka vozidla za novú, servis je vám povinný starú súčiastku vrátiť.

9. Pri reklamácii opravy je dobré vedieť, že ak zistíte, že celková oprava vozidla bola nekvalitná, máte právo na reklamáciu v záručnej lehote troch mesiacov, ale pri výmene konkrétnej chybnej súčiastky za novú platí 2-ročná záručná lehota.

10. V prípade neodstrániteľnej chyby máte právo na nové poskytnutie služby alebo zrušenie zmluvy.

debata chyba
Články podľa značiek