Automobilky už nemôžu podmieňovať záruku nových vozidiel

Predajcovia automobilov v Európskej únii už nebudú môcť záruku nových áut podmieňovať návštevami v autorizovanom servise.

28.05.2010 01:41
Servis Foto:
Servis
debata

Nové podmienky vyplývajú z nových pravidiel, ktoré prijala Európska komisia. Značkové servisy sa budú zároveň jednoduchšie dostávať k informáciám o jednotlivých automobiloch.

Upravené pravidlá týkajúce sa údržby a opráv, začnú platiť 1. júna 2010. Nové pravidlá predaja nových vozidiel začnú platiť 1. júna 2013.

„Verím, že nové pravidlá prinesú spotrebiteľom celý rad výhod, predovšetkým zníženie nákladov na údržbu a opravy automobilov, ktoré tvoria značnú časť výdavkov na prevádzku auta,“ povedal novinárom eurokomisár pre hospodársku súťaž Joaquín Almunia. Podľa Európskej únie tvoria náklady na údržbu a opravy až 40 % celkových výdavkov.

Podľa špecialistky na právo advokátskej kancelárie Ambruz & Dark Markéty Peňázové si zákazníci síce budú môcť vybrať servis podľa vlastného zváženia, v prípade záručných opráv však môže výrobca aj naďalej trvať na povinnosti obrátiť sa na autorizovaný servis. „Nové pravidlá blokovej výnimky reflektujú dlhodobú snahu EK odstrániť prekážky v konkurencii medzi autorizovanými a neautorizovanými servismi, a zohľadniť tak záujmy spotrebiteľov,“ dodala.

Komisia taktiež zmiernila niektoré obmedzenia pre predaj vozidiel, ktoré začnú platiť až od 1. júna 2013. Brusel si od týchto úprav sľubuje zníženie nákladov aj pre automobilky, pretože v súčasnosti tvoria náklady na distribúciu áut až tretinu ich ceny. „Komisia dospela k názoru, že trh s predajom nových vozidiel je vysoko konkurenčný. Marže automobiliek a predajcov sú veľmi malé a v priebehu posledných rokov viedli technologické vylepšenia a prebytok výrobných kapacít k prepadu cien a zväčšeniu výberu na trhu,“ uviedla komisia.

Nová úprava pravidiel mieri v prípade predaja priamo proti pôvodným snahám Bruselu, ktorý svojho času presadzoval, aby mohli jednotliví obchodníci predávať v jednom autosalóne viac značiek vedľa seba a výrobcovia ich v tomto prípade nemohli príliš obmedzovať. Staré pravidlá od automobiliek vyžadovali, aby svojmu predajcovi povolili predaj aspoň dvoch rozdielnych značiek.

Európska komisia však dospela k názoru, že snaha o predaj viacerých značiek áut na jednom mieste nemala žiadaný efekt a naopak až o tretinu zvýšila distribučné náklady, čo sa nakoniec mohlo premietnuť aj do nárastu cien nových áut.

Podľa nových pravidiel budú môcť výrobcovia ovplyvniť svoju predajnú sieť podľa vlastných predstáv. Zároveň pre nich bude výrazne jednoduchšie získať výnimku z európskych pravidiel. Tá však bude platiť maximálne päť rokov a získať ju môžu napríklad len výrobcovia, ktorých podiel na trhu nepresahuje 30 %.

debata chyba
Články podľa značiek