Chcete ušetriť? Jazdite na propán-bután!

Ceny benzínu síce nedosahujú rekordné hodnoty ako pred dvoma či troma rokmi, to však neznamená, že na palive nemôžete ročne ušetriť stovky eur.

15.06.2010 11:11 , aktualizované: 16.06.2010 02:10
LPG Foto:
LPG
debata

Ako ušetriť? Upravte svoje auto na spaľovanie propán-butánu. Prestavba benzínového pohonu na plynový sa určite vyplatí. Kým za liter benzínu dáte dnes priemerne 1,28 eura, za liter LPG zaplatíte priemerne 0,50 eura, teda ani nie polovicu.

Koľko stojí prestavba

Výška investície do plynofikácie auta závisí od typu pohonu. Pri starých vozidlách s karburátorovými motormi a bez katalyzátorov, ako je Škoda 120 či prvé Favority, je naozaj minimálna. Aj s prácou vás nebude stáť viac ako 500 eur. Investícia sa vráti asi po 10-tisíc kilometroch. To je akceptovateľné aj pre takzvaných nedeľných vodičov, ktorí toho ročne veľa nenajazdia.

Prestavby modernejších áut s jednobodovým či viacbodovým vstrekovaním si vyžadujú vyššiu investíciu, keďže plynová aparatúra potrebuje na činnosť elektroniku. Tých približne 700 eur sa vám vráti asi po 15 -tisíc kilometroch. V takom prípade už treba zohľadniť, koľko kilometrov ročne absolvujete.

Najmodernejšie sekvenčné vstrekovanie plynu, montované napríklad do Škody Octavia, za ktoré zaplatíte 1000 až 1200 eur, sa pri dnešnej cene LPG vráti asi po najazdení 20– až 25-tisíc kilometrov. Nie je to málo, ale návratnosť je tak či tak neporovnateľne rýchlejšia, ako návratnosť investície do dieselového motora.

Ktoré autá môžu jazdiť na plyn

Najjednoduchším spôsobom je prestavať na LPG autá, ktoré majú na prestavbu hromadné schválenie. Nie je ich však veľa. Týka sa to väčšinou starých vozidiel Škoda, Lada, Fiat… V zozname však chýbajú mnohé rozšírené značky a modely.

Nový vietor do rozšírenia ponuky áut na LPG priniesli takzvané retrofitné zariadenia schválené podľa európskeho predpisu EHK 115. Zložitú schvaľovaciu procedúru homologizácie na seba v tomto prípade preberá samotný výrobca zariadenia. Ak si dáte namontovať takéto zariadenie, postup schvaľovania je veľmi podobný schvaľovaniu hromadne schválených vozidiel. Retrofitné zariadenia sú však o 20 až 30 percent drahšie, ako bežné zariadenia.

Individuálne schvaľovanie plynofikácie vozidiel, ktoré nie sú schválené hromadne a nemajú retrofitné plynové zariadenie, neodporúčame, pretože je časovo a finančne náročné. Vyžaduje si napríklad skúšky v zahraničných emisných skúšobniach. Zoznam hromadne schválených vozidiel a vozidiel s retrofitnými systémami nájdete TU.

Čo získate používaním propán-butánu (LPG)
+ zníženie nákladov na pohonné hmoty o polovicu
+ tichší chod motora
+ vyššie oktánové číslo LPG, znamená zníženie rizika klepania motora
+ menej škodlivých emisií
+ predĺženie výmeny olejových náplní o 5 000 až 6 000 km (pri autách v záruke je nevyhnutné dodržať výmenu požadovanú výrobcom)
+ predĺženie dojazdu vozidla približne o 500 km
+ pokojnejší chod nezahriateho motora pri nízkych teplotách
+ možnosť opätovnej montáže zariadenia alebo jeho častí do nového vozidla
+ nízke ceny LPG aj v zahraničí

.

Čo stratíte používaním propán-butánu (LPG)
– zmenšenie objemu na batožinu
– zákaz parkovania v podzemných garážach
– povinné ročné kontroly plynového zariadenia
– zvýšenie spotreby o max. 10 %
– zníženie výkonu o max. 10 %
– zníženie životnosti sviečok
– namáhanie motorov starých áut s netvrdenými sedlami ventilov, keďže LPG neobsahuje náhradu olova Anabex.
– povinné označenie vozidla nálepkou LPG
– znížená užitočná hmotnosť vozidla o hmotnosť zariadenia
– riziko straty garancií zo strany predajcov vozidiel pri montáži do áut v záruke
– zložitý a nákladný proces individuálneho schvaľovania
– obmedzená ponuka modelov s hromadne schválenou prestavbou

.

debata chyba
Články podľa značiek