Štatistiky sú neúprosné. Riziko dopravnej nehody vzrastá v zime až šesťnásobne. O prínose zimných pneumatík pre bezpečnosť pritom niet najmenších pochybností. Zimná pneumatika ponúka totiž podstatne lepšie jazdné vlastnosti nielen na snehu a ľade, ale aj na suchej či mokrej vozovke už keď priemerná teplota klesne pod sedem stupňov Celzia.
V čom je rozdiel
Zmes zimnej pneumatiky obsahuje mäkčiace prísady, ktoré jej zabezpečujú potrebnú priľnavosť až do extrémnych mrazov. Naopak, z letného plášťa sa v zime stáva tvrdá gumová masa, ktorá nemá ďaleko od toho, aby sa začala správať ako banánová šupka. Zimná pneumatika má vďaka odlišnému dezénu tiež o 80 percent lepšie záberové vlastnosti, čo zlepšuje akceleráciu a skracuje brzdnú dráhu.
Ako príklad môžeme uviesť, že automobil brzdiaci na zľadovatenom povrchu z rýchlosti 30 km/h vybavený zimnými pneumatikami zastaví priemerne po sedemdesiatich metroch. Ten istý model obutý letnými plášťami potrebuje na zastavenie ďalších pätnásť. S rastúcou rýchlosťou a klesajúcou teplotou sa rozdiely ešte zväčšujú. Zimná pneumatika dokáže v niektorých situáciách skrátiť brzdnú dráhu až o neuveriteľných 50 percent.
Podľa Vladislav Berkoviča zo spoločnosti Mikona si čoraz viac vodičov uvedomuje potrebu zimného prezúvania. „V Bratislave a okolí používa zimné pneumatiky najväčší podiel motoristov. Podľa našich odhadov je to 70 až 80 percent. Na zvyšku Slovenska je to približne polovica,“ spresňuje Berkovič.
Prečo používať zimné pneumatiky
Výhody |
+ lepšia priľnavosť pri nízkych teplotách |
+ kratšia brzdná dráha |
+ lepšia akcelerácia |
+ lepšia smerová stabilita |
+ samočistiaci efekt |
Nevýhody |
– mierne nižší kilometrový výkon |
– mierne vyššia hlučnosť |
– nutnosť finančnej investície do prezutia |
Polícia bude nekompromisná
Nespoliehajte sa, že ak zákon požaduje na Slovensku použitie zimných pneumatík len na súvislej vrstve snehu a ľadu, bude polícia k motoristom jazdiacim na letných plášťoch tolerantnejšia. Môže sa ľahko stať, že kým v Bratislave alebo Komárne budete za dobrého počasia jazdiť v januári na letných pneumatikách celkom legálne, cestou, napríklad do Tatier, sa situácia zmení. Stačí, aby nasnežilo a z vášho letného obutia sa stane prehrešok proti pravidlám cestnej premávky. „Nechceme vodičov strašiť, ale ak sa niekto v zime vyberie do Tatier na letných pneumatikách, je to čistá nezodpovednosť. Taký vodič ohrozuje seba aj ostatných. Potom budeme postupovať presne v súlade s tým, čo nám umožňuje zákon,“ objasňuje Viktor Plézel, hovorca prezídia Policajného zboru.
Pokuta za letné pneumatiky sa môže vyšplhať až na 60 eur. Polícia má však právo nielen pokutovať, ale aj zakázať vodičovi jazdu alebo ho odkloniť na inú cestu. V extrémnom prípade bude vodič nútený vozidlo odstaviť a počkať na zlepšenie počasia alebo jednoducho privolať odťahovú službu a zaplatiť všetko, čo s tým súvisí.
Kedy sú zimné pneumatiky povinné |
Osobné vozidlá (do 3,5 tony) – ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu na oboch nápravách |
Nákladné vozidlá (nad 3,5 tony) – aspoň na jednej z hnacích náprav počas celej zimy |
Autobusy – počas celej zimy |
Ak prezujete skôr, ušetríte
Motoristi, ktorí sa rozhodli tento rok si kúpiť nové zimné pneumatiky, sa však musia zmieriť s nárastom cien o priemerne šesť percent. Podľa Berkoviča je to spôsobené zvýšením cien výrobných vstupov, najmä cien kaučuku, ktorého ceny za posledný polrok vzrástli o 50 percent. „Druhým dôvodom je menší počet vyrobených zimných plášťov, ku ktorému pristúpili producenti z dôvodu krízy a očakávania menšieho záujmu.“ Takže ak prezutie pneumatík odložíte na november, hrozí nielen to, že zaplatíte viac, ale môže sa stať, že už nezoženiete požadovaný rozmer pneumatík. Týka sa to najmä menej rozšírených profilov pneumatík. Zásoby sa totiž rýchlo míňajú.
Skorým prezutím sa tiež vyhnete stresom. „Veľa motoristov si totiž na zimné pneumatiky spomenie až s prvým snehom a vtedy už pneuservisy naozaj praskajú vo švíkoch. Môže sa stať, že v takomto prípade budete na prezutie čakať aj dva týždne,“ dodáva Berkovič. Dnes však už viacero pneuservisov ponúka komfortné objednanie cez internet.
Za prezutie plášťov zaplatíte tento rok priemerne od 25 až do 60 eur, čo závisí od rozmeru pneumatiky, ale aj od toho, či prezúvate hliníkový alebo plechový disk.
Ako jazdiť na zimných cestách
***1. Príprava
***- auto prezujete do zimných pneumatík.
- nezaškodí krátka servisná kontrola technického stavu, najmä bŕzd, svetiel, geometrie, akumulátora, nemrznúcich náplní a steračov.
- na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viac času, aby ste sa nedostali do stresu.
- ak je na aute námraza, očistite si nielen čelné sklo, ale všetky okná, tento čas môžete využiť na zahriatie motora.
***2. Brzdenie
***- jazdite pomalšie a s väčším odstupom, aby ste mali dostatok času na reakciu.
- snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora.
- brzdite pozvoľne, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom.
- ak sa kolesá zablokujú (okrem ABS), okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila a potom brzdite znovu a čo najplynulejšie.
- pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, než aký by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.
***3. Rozjazd a akcelerácia
***- rozbiehajte sa čo najplynulejšie. Ak začnú kolesá preklzávať (okrem TCS), stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. V takom prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
- pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia.
***4. Prejazd zákrutami
***- pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy!
- v zákrute udržiavajte plynulú rýchlosť.
- ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite.
Mýty o zimných pneumatikách
***Mýtus 1: Sú drahé
***Pravda: Cenový rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami predstavuje maximálne 5 %. Dôvodom je, vyšší obsah prírodného kaučuku, ktorý je drahší ako syntetický.
***Mýtus 2: Treba ich len na snehu
***Pravda: Zimné pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy pri nízkej teplote v akýchkoľvek poveternostných podmienkach, teda aj na suchej vozovke. Používať by sa mali hneď, ako teplota klesne pod 7 °C.
***Mýtus 3: Hĺbka dezénu je nepodstatná
***Pravda: Čím hlbší je dezén, tým majú pneumatiky na zimných vozovkách lepšie vlastnosti. Nezávisle od legislatívy sa preto odporúča, aby zimné pneumatiky mali minimálnu hĺbku 4 mm.
***Mýtus 4: Sú nepohodlné
***Pravda: Pri moderných pneumatikách väčšina užívateľov nepocíti nijaké rozdiely v komforte. Dokonca aj pri vysokých rýchlostiach na suchých vozovkách sa hlučnosť zimnej pneumatiky takmer vyrovná letnej.
***Mýtus 5: Nie sú pekné
***Pravda: Moderné zimné pneumatiky majú príťažlivý dizajn a tiež nie je potrebné nasadzovať ich len na oceľové ráfiky. Momentálne sú v ponuke aj špeciálne hliníkové ráfiky pre zimné pneumatiky.
***Mýtus 6: Sú pomalé
***Pravda: Moderné zimné pneumatiky sú výkonné i počas rýchlej jazdy. Na trhu sú dokonca špeciálne vysokovýkonné zimné plášte určené až do rýchlosti 270 km/h.
Mýtus 7: SUV a 4×4 ich nepotrebujú
Pravda: Aj tieto automobily by mali byť pre vyššiu hmotnosť vybavené zimnými pneumatikami. Ani pohon všetkých štyroch kolies nemusí pomôcť na snehu a ľade, ak je automobil vybavený letnými pneumatikami.
***Mýtus 8: Nemusia byť na všetkých štyroch
***Pravda: Na dosiahnutie správnych jazdných vlastností treba vymeniť všetky štyri pneumatiky súčasne. Optimálne je používať rovnaký typ a dezén. Použitie rozdielnych typov môže spôsobiť nečakané zmeny v správaní automobilu.