Naftové autá nemusia pri veľkých mrazoch naštartovať

Teploty okolo mínus dvadsať stupňov, ktoré včera nad ránom zažili mnohí Slováci, neprajú vodičom. Ich naftové auto nemusí naskočiť.

28.01.2010 07:50
Volkswagen Golf VI Foto:
Motor prekvapil svojou úspornosťou.
debata

V hlbokých mrazoch nemusí vaše auto skutočne naštartovať, pretože v bežnej štátom predpísanej zimnej nafte sa pri teplote nižšej ako –20 °C vytvárajú kryštály parafínu, ktoré zanesú palivový filter. Štátne normy preto niektorí predajcovia radšej prekračujú pridávaním nemrznúcich prísad.

Filtrovateľnosť zimnej nafty od Slovnaftu je pri teplote –25 °C. Predajcovia ako Slovnaft, OMV či Shell ponúkajú aj drahšiu prémiovú naftu, ktorá nestuhne ani pri teplotách okolo –30 °C.

Letná nafta, naopak, vydrží najviac do 0 °C. Predávať sa však môže len do konca septembra. „Termíny distribúcie zimnej a letnej nafty sú dané normou a sú striktne dodržiavané,“ tvrdí hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Prevenciou pred zamrznutím naftových filtrov je garážovanie a nemrznúce prísady, čo považujú za samozrejmosť napríklad na mrazy zvyknutí horskí záchranári.

Benzín v zime nezamrzne, napriek tomu sa však oproti letnému benzínu líši vyšším obsahom prchavých látok, ktoré počas mrazov uľahčujú štartovanie. Odborníci v zime radia tankovať doplna, aby bolo v nádrži čo najmenej vzdušnej vlhkosti, ktorá kondenzuje na vodu. V prípade, že auto nenaštartuje, treba ho odtiahnuť do tepla. Ohriatím sa môže výrazne zvýšiť tiež kapacita akumulátora, ktorý sa v mrazoch vybíja. Mrazy pociťujú aj vodiči, ktorí auto naštartujú, a to na peňaženke. Motor beží v mrazoch dlhšie „na studeno“, keď má oproti zohriatemu chodu dvakrát vyššiu spotrebu.

debata chyba
Články podľa značiek