Osobný vodič – ušetrí firme peniaze?

Má profesia osobného vodiča význam aj dnes? Aké benefity firmám prináša?

18.05.2011 15:27
Vodič Foto:
Vodič
debata

Vidíme ich v každom seriáli zo socialistických čias. Stoja pri Volge alebo Tatre 613, pofajčievajú, poslúchajú na slovo. Vodiči z povolania kedysi vozili riaditeľov štátnych podnikov alebo chodili so zamestnancami na dlhšie služobné cesty.

Trhové prostredie prirodzene tlačí na efektivitu, v posledných dvoch rokoch však firmy naozaj výrazne zatlačili na znižovanie nákladov. Úspory sa hľadajú všade, u dodávateľov aj vnútri spoločností.
Prevádzka autoparku stojí nemalé peniaze, zvyčajne tvorí druhú najvyššiu nákladovú položku firmy hneď po nákladoch na zamestnancov. Vodiči z povolania absolvovali prvé kolo prepúšťania v deväťdesiatych rokoch pri transformácii štátnych podnikov a organizácií. Správcovia fleetov potvrdzujú, že hoci táto profesia pretrvala dodnes, pomaly vymiera a firmy od nej upúšťajú. Napriek tomu niektorým spoločnostiam prináša zaujímavé benefity a dobudúcna sa využívania šoférov neplánujú vzdať.

Vodič Foto: DT
Vodič Vodič

Vodiči manažérov

Po starom z časti fungujú veľké spoločnosti s tradíciou. Vodiči vozia členov predstavenstva v Západoslovenskej energetike i Doprastave. Naopak, ďalšia stavebná spoločnosť Strabag s odchodom generálneho riaditeľa na dôchodok prepustila aj jeho šoféra. „Máme troch vodičov v stálom pracovnom pomere pre členov predstavenstva a riaditeľov úsekov. Uvažovali sme aj o outsorcingu, urobili sme si prieskum trhu, ukázalo sa, že je to realizovateľné, ale nakoniec sme sa rozhodli ostať pri stálych vodičoch. Okrem šoférovania sa totiž podieľajú aj na iných činnostiach,“ vysvetľuje vedúci dopravných služieb Západoslovenskej energetiky Ondrej Tomčišák. Vodiči napríklad sprevádzajú do banky alebo ak nejazdia, venujú sa úradníckym záležitostiam spojenými so správou autoparku či pomáhajú pri servisovaní ostatných firemných automobilov. Tomčišák pripúšťa, že sčasti ide aj o súkromie manažérov, ktorí nechceli, aby s nimi chodil na každú jazdu iný vodič. Autá, jedno Audia A8 a dve Audia A6, majú šoféri pridelené napevno a osobne sa o nich starajú, čo majú uvedené aj v pracovnej zmluve. Umývajú ich ručne, keďže 15-ročná firemná umývacia linka ich laku škodí.

Šetria čas ale stoja peniaze

„Manažér získava čas, počas cesty môže pracovať alebo oddychovať. V centre odpadajú problémy s parkovaním, autom sa vie dostať operatívne najbližšie k cieľovému bodu,“ vysvetľuje Tomčišák výhody jazy s vodičom. Tým, že ide o stálych zamestnancov, vedomých si svojich práv a povinností, zabezpečia parkovanie štandardnou cestou a riadne ho vyúčtujú, čo by pri outsorcovanej službe podľa neho predstavovalo neskontrolovateľné riziko.

„Pozícia vodiča je skôr na ústupe. Firmy, ktoré idú po znižovaní nákladov, ju vypúšťajú alebo sa ju snažia outsorcovať. Osobných šoférov si môžu dovoliť spoločnosti, ktoré sa nechcú vzdať služby z minulosti, lebo je to trochu aj o luxuse. Alebo potom také, ktoré to naozaj potrebujú,“ uzatvára Tomčišák. Aj Západoslovenská energetika podľa neho opakovane prehodnocuje, či si šoférov ponechá, alebo sa s touto službou nadobro rozlúči.

Stavy vodičov za ostatné roky znižujú i v spoločnosti Doprastav, niekedy ich bolo do desať, dnes je ich do päť. Členov predstavenstva a úsekových riaditeľov tak už nevozí osobný šofér, ich funkcie kumulovali pre viacerých manažérov a vodiči jazdia podľa potreby, hovorí vedúci oddelenia osobnej dopravy Doprastavu Marek Víg. Zvyčajne chodia s členmi predstavenstva na zahraničné služobné cesty, ktoré sú náročnejšie z časového hľadiska a elimujú riziko prepracovania a únavy, dodáva. Manažéri podľa uváženia zvyknú cestovať aj sami bez vodiča.

Plusy a mínusy

Za plusy šoférov považuje Víg lepšiu starostlivosť o vozidlá, ktoré udržiavajú v tip top stave a pre manažérov možnosť pracovať počas jazdy. Negatívum predstavuje úzka špecializácia vodiča na jednu činnosť a problematická otázka vyťaženosti ich pracovného času. Čelní predstavitelia podniku totiž okrem dlhšie plánovaných stretnutí absolvujú aj množstvo operatívnych schôdzok a tak sa vždy nedá naplánovať plná vyťaženosť šoférov, uzatvára Víg.

Šéf fleetu spoločnosti BMTI SK, s.r.o. Martin Slimák, ktorý spravuje 900 automobilov stavebného koncernu Strabag podotýka, že s odchodom predchádzajúceho generálneho riaditeľa do dôchodku skončil aj jeho vodič. Spoločnosť žiadneho vodiča nemá a záujem o neho neprejavili ani riaditelia spoločnosti. V jednej z koncernových firiem ale funguje vodič, ktorý rieši agendu tzv. dievča pre všetko, chodí po úradoch, na poštu a podobne, spresňuje Slimák. Vraví, že keď treba, kolegovia si vypomôžu vlastnými silami a vždy sa nájde niekto, kto napríklad odvezie spolupracovníkov na letisko. Aj Slimák si myslí, že profesia vodiča ustupuje a skôr zostáva ako prežitok doby minulej.

Médiá – taxík za vlastné

Dobré skúsenosti s prácou vodičov majú niektoré médiá, napríklad Slovenský rozhlas a agentúra SITA. Rozhlas zamestnáva desiatich vodičov, z toho šiestich v Bratislave a po dvoch v Banskej Bystrici a v Košiciach. Povaha novinárskej práce, časté výjazdy na tlačové besedy alebo k mimoriadnym udalostiam, možnosť odviezť viac ľudí naraz ako aj potreba pracovať online a pod časovým tlakom sa hodia k využívaniu profesie šoférov. „Odpadávajú problémy s parkovaním, vodiči rozvezú naraz viac reportérov, stačí menej automobilov, zabezpečujú hromadné nočné rozvozy – jedným vozidlom sa odvezie viac zamestnancov,“ opisuje v skratke najväčšie výhody šoférov hovorkyňa Rozhlasu a televízie Slovenska Alexandra Koreňová.

Vodiči pracujú na zmeny od 7,30 do 16,00 h počas pracovných dní a od 22,00 do 6,00 h každý deň. Podľa potreby vozia cez deň redaktorov, v noci zamestnancov, ktorí končia alebo začínajú vysielanie, na celodenné cesty mimo Bratislavy sa využívajú minimálne, dodáva Koreňová. S prácou vodičov počítajú aj do budúcna. Aj v rozhlase má každý šofér pridelené auto, jazdia buď na vozidlách VW Golf, Polo alebo Škoda Fabia.

Agentúra SITA má dvoch vodičov, ktorí spolupracujú aj na niektorých logistických činnostiach a pri údržbe pracovných priestorov. Šoféri prinášajú firme benefity vo forme efektívnejšieho využívanie dopravy, potreby výrazne menšieho počtu vozidiel, spoločnej prepravy viacerých reportérov, menej „hluchých“ pobytov vozidiel na parkoviskách a vyššej zodpovednosti za vozidlá. „Malý autopark sa celkovo jednoduchšie spravuje, ide o lepšiu prevádzkovú starostlivosť a aj menej nehôd. Samozrejme, existujú aj nevýhody tohto riešenia,“ podotýka zástupca generálneho riaditeľa SITY Ivan Sámel.

Prežijú?

Veľké firmy sa pomaly osobných vodičov vzdávajú. Ak si ich ponechajú, šoféri si pravdepodobne nevystačia len s točením volantu a budú sa musieť podieľať aj na iných činnostiach firmy. Výnimkou zostanú politici, ktorých vodiči zvyčajne plnia aj funkciu ochrankára. Spoločnosti so špecifickým predmetom práce, ako napríklad médiá, šoférov budú využívať i naďalej. Znižujú im nielen náklady na správu autoparku aj aj celkové výdaje. Či a ako dlho vodiči prežijú ukáže budúcnosť, keďže automobilky stále pracujú na nových konceptoch mobility.

Pripravené v spolupráci s magazínom FLEET... Foto: FLEET
FLEET Pripravené v spolupráci s magazínom FLEET Firemné automobily.
debata chyba
Články podľa značiek