Nemáte na pokutu? Dajte vodičský

Policajti už stratili chuť riešiť problémy s vodičmi, ktorí špekulujú a nezaplatia pokutu ani na mieste, ani šekom. Ak šofér nebude mať priamo na mieste dosť peňazí na zaplatenie pokuty, vezmú mu podľa návrhu nového zákona o premávke na cestách načas vodičský preukaz. Na ceste by to vyzeralo tak, že nepripútaný vodič dostane pokutu tisíc korún. Ak však pri sebe má iba päťsto korún, vezmú mu vodičský a vypíšu pätnásťdňový náhradný doklad.

23.08.2007 18:53 , aktualizované: 24.08.2007 07:47
Policajná kontrola Foto:
Policajná kontrola v rámci akcie Jastrab.
debata

Na ceste by to vyzeralo tak, že nepripútaný vodič dostane pokutu tisíc korún. Ak však pri sebe má iba päťsto korún, vezmú mu vodičský a vypíšu pätnásťdňový náhradný doklad. Policajti mu odovzdajú šek a keď do pätnástich dní nepríde s potvrdením o jeho zaplatení na príslušnú policajnú stanicu, vodičský mu zadržia aj na niekoľko mesiacov.

„Uvidíme, aké reakcie návrh vyvolá. Keď príde niekto so zlepšeniami, budeme o tom debatovať,“ tvrdí minister vnútra Robert Kaliňák.

Policajti chcú týmto opatrením zabezpečiť lepší výber pokút. Tvrdia, že dnes štyridsať percent vodičov, ktorí nemajú na zaplatenie pokuty na ceste a dostanú len šek, nezaplatí vôbec. Potom musí polícia dávať podnety na súdy.

Zákon navrhuje aj sprísnenie výšky pokút, najvyššia bude 30-tisíc korún. „Nebude to žiadny teror na vodičov, lebo 90 percent pokút ostane nezmenených. Len extrémne porušenia budeme trestať prísnejšie, lebo je iné ísť po diaľnici 140 a iné 190,“ tvrdí Kaliňák. Podľa neho dostanú vysoké pokuty aj notorickí porušovatelia cestných predpisov.

„Bežné priestupky budú pokutované od 500 do 2 000 korún. Lenže vodiči si musia uvedomiť, že keď chcú ísť z Košíc do Bratislavy dvestovkou, bude lacnejšie kúpiť si letenku na túto trasu, ako stretnúť policajta,“ obhajuje Kaliňák výrazné zvýšenie horného stropu pokút.

Vedenie ministerstva vnútra aj polície očakáva tvrdé diskusie o návrhu zákona. Ministerstvo vnútra preto prvý raz v histórii dalo návrh nejakého zákona najskôr do rúk novinárom, a až potom ho pošle ostatným ministerstvám a úradom na pripomienkovanie.

Návrh upravovali ešte v poslednej chvíli. Pôvodne uvažovali, že priamo pri prichytení pri porušovaní zákona na ceste dajú maximálnu pokutu päťtisíc a zvyšok budú riešiť na správnych konaniach, zmenili ju však až na dvadsaťtisíc.

Podľa očakávania ostalo v návrhu zníženie rýchlosti v obciach na 50 kilometrov za hodinu, celoročné svietenie, nosenie prilieb dospelých na bicykloch mimo miest a detí aj v mestách, zimné pneumatiky, keď je na ceste sneh a ľad, povinnosť reflexného oblečenia chodcov mimo obce podvečer, pravidelné psychotesty profesionálnych vodičov.

Za najvážnejší priestupok bude polícia pokladať odmietnutie fúkať alebo podrobenie sa testu na drogy. Automaticky pritom hrozí pokuta najmenej desaťtisíc korún plus strata vodičského, šofér však môže dostať pokutu aj tridsaťtisíc korún a prísť o vodičský preukaz na päť rokov.

Zmeny sa týkajú aj nehôd. „Tridsať až štyridsať percent nehôd už bude mimo policajtov. Pokiaľ budú len plecháriny so škodou do 160-tisíc, vodiči nebudú musieť volať k nehode policajtov,“ hovorí policajný prezident Ján Packa.

Pokuty dostanú aj cestári, ak svojvoľne zúžia cestu a začnú na nej niečo robiť alebo budú na ceste hlboké výmole. Policajti začali akciu čisté cesty a na komunikáciách našli desaťtisíc nedostatkov. Podľa Kaliňáka už 4 800 problémov typu prekážok na cestách alebo nejasných značiek odstránili.

Polícia plánuje pre väčšiu bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky obmedziť jazdu nákladným autám ťažším ako 7,5 tony na diaľniciach a cestách prvej triedy cez víkendy. Cez letné prázdniny by mali zakázanú jazdu v sobotu od 7. do 19. hodiny.

Kaliňák hovorí, že v turistických centrách sú týždenné turnusy od soboty do soboty a najmä na severnom Slovensku sú počas víkendu úplne upchaté cesty. Celý rok budú mať nákladiaky zakázané jazdiť na diaľniciach a cestách prvej triedy v piatok a nedeľu popoludní od 14. do 20. hodiny.

K zmenám príde aj pri povolených rýchlostiach. Minimálna rýchlosť na diaľniciach bude osemdesiat kilometrov za hodinu, kamiónom sa zvýši maximálna rýchlosť z terajších osemdesiat na deväťdesiat.

Plošný zákaz predbiehania sa kamiónov v zákone nie je. Kaliňák však hovorí, že skúšobný úsek medzi Bratislavou a Trnavou sa osvedčil a „ďalšími kandidátmi sú úseky Bratislava – Malacky, niektoré úseky so zákrutami a kopcami na diaľnici Trenčín – Považská Bystrica“.

Vodiči nákladných aut naložených štrkom alebo pieskom budú musieť materiál zakryť plachtou, aby kamienky nepadali na okoloidúce autá.

Novinky sa týkajú aj parkovania. V mestách chcú policajti úplný zákaz parkovania na chodníkoch, ak by pri nich neboli značky umožňujúce parkovanie. „Chodníky stavali pre ľudí, nie pre autá,“ hovorí policajný viceprezident Stanislav Jankovič. Vie, že návrh by narobil veľké problémy najmä v centrách miest, ale potešil by napríklad mamičky s kočíkmi, ktoré po niektorých chodníkoch nedokážu prejsť a musia ísť po ceste.

debata chyba
Články podľa značiek